Underlätta för träning i vardagen

Underlätta för träning i vardagen

juni 21, 2021 0 av delens.se

De flesta har insikt om att träning är något nödvändigt i viss grad, oavsett om man har intresset eller ej. För en del handlar träning om yttre attribut men för många är det en viktig hälsoaspekt. Om man har för vana att träna på gym eller annat träningscenter, ligger det största steget nästan i att ta sig hemifrån. Väl på träningscentret brukar det inte kännas lika tungt att sätta igång i träna då det är det enda man faktiskt kan göra där. Men för hemmatränare kan det vara svårare att få till ett bryt i vardagen när man tar tag i träningen, och det är då man måste eliminera så många ursäkter och undanflykter som möjligt för att underlätta för träningen.

Välj realistiska träningstider

Om man inte riktigt kommer till skott med sina träningspass där hemma, kan det vara behövligt med bestämda träningstider för att få det att bli av. På så sätt kan man även få in en bättre rutin. Det är dock viktigt att man väljer en träningstid då man ofta har en lucka i vardagen. Har man barn kan man välja en tid då de inte är hemma, eller om man väljer en tid och bekräftar med eventuell partner att just då får hen ta hand om barnen. På så sätt slipper man bli avbruten i sin träning. Välj hellre färre schemalagda träningspass men som med större sannolikhet blir av, än många ouppnåeliga.

Ha lättåtkomlig dusch

Egentligen är det väldigt små saker som kan ge en undanflykter och göra det lättare för en att säga nej till dagens träningspass. Bor man i hus och tränar i källaren men har duschen på ovanvåningen, kan en sådan liten sak kännas som ett projekt i sig när man vet att man måste släpa sina trötta, nytränade ben upp för flera trappor bara för att ta en dusch. Har man en toalett på ovanvåningen eller källaren och plats för en dusch, så kan det underlätta mycket. Det behöver inte vara ett stort duschutrymme och med en smidig duschvägg och skjutdörr för mindre badrum, går det att utnyttja mindre badrum till fullo.

Se även till att planera in matintaget så att kroppen är redo när det är dags. Kom ihåg att den bästa träningen är den genomförbara.